Blog: Verhoog uw prijzen voor tevreden klanten!

10-07-2018    09:22   |    Goedemorgen

Een weblog van Eric Flinterman, sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB Accountants en Adviseurs, exclusief geschreven voor Goedemorgen.

Als u levert tegen te lage prijzen is uiteindelijk niemand tevreden. Er is te weinig tijd om aandacht aan uw klanten te schenken. U kunt onvoldoende investeren in uw mensen, duurzaamheid en innovatie. De neerwaartse spiraal ligt op de loer!

Morgen dus maar de prijzen verhogen? Dat gaat natuurlijk niet lukken. Een betere marge op termijn realiseren begint bij de keuze aan welke klanten en segmenten u wilt leveren. En zeker ook: aan welke niet.

Dan kunt een duurzame relatie opbouwen met uw klanten. Er ontstaat een gelijkwaardige relatie tussen u en uw klanten. Een langdurige relatie waarbij open en eerlijk gecommuniceerd wordt. U ontvangt informatie van klanten van uw klant en u geeft informatie over uw product, ook als de kwaliteit even wat minder is of als u de aantallen niet kunt leveren. Voelt u de relatie toch niet als gelijkwaardig? Bespreek het dan en neem afscheid als de situatie niet verbetert. Vanuit een ongelijkwaardige positie kunt u niet goed presteren.

De marge neemt toe bij een duurzame gelijkwaardige relatie waar over en weer open gecommuniceerd wordt. Afspraken worden nagekomen en er is een gezamenlijke drive om continu te verbeteren. In een dergelijke relatie produceert u met een gezonde marge. Dit is immers in het belang van uw klant die daardoor ook zelf weer een goede marge kan maken. Een hogere prijs geeft uiteindelijk een tevreden klant. Een hogere prijs zorgt ervoor dat u de nodige aandacht aan uw klanten kunt blijven schenken, de nodige investeringen kunt blijven doen en creëert ruimte om te innoveren.

Theoretisch verhaal? Dat mag u denken. De werkelijkheid is anders. Vele telers hebben al jarenlang, sommigen zelfs decennialang, een duurzame relatie met hun afnemers. Dat is geen theoretisch verhaal, maar de praktijk van duidelijke keuzes maken wie je wel en wie je niet als klant kiest. Onderaan de jaarrekening kan ik zien hoe de afzet geregeld is!

Wat wilt u? Ontevreden klanten of een hogere prijs? De keuze lijkt me simpel. 


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws