Blog: Daarom kiezen telers en retailers voor sla op water

21-03-2019    09:02   |    Goedemorgen

Een weblog van Peter Sonneveld. Hij is marktspecialist Hydroponics bij Rijk Zwaan. Sonneveld schrijft de weblog voor Goedemorgen.

Wist u dat Nederlandse supermarkten vaak sla verkopen die geteeld is op water? Retailers en consumenten zijn zo verzekerd van een schoon product waarbij geen of minimale gewasbeschermingsmiddelen nodig zijn. De sla wordt jaarrond geteeld in Nederland, met maximaal hergebruik van meststoffen. Uiterst duurzaam. Dat de teelt behalve duurzaam ook efficiënt is, bewijzen de cijfers. Met zo’n teeltsysteem kan de teler wel zes keer meer productie halen dan met een buitenteelt.

Nederlandse telers zijn niet de enige de overstap maken. Het areaal hydroponics groeit al jaren met dubbele cijfers. Vele producenten in onder meer West-Europa, Noord-Amerika en Rusland kiezen voor deze duurzame productiemethode. De teelt kent verschillende varianten, waarvan Nutrient Film Technique (NFT) en Deep Water Culture (DWC) de bekendste zijn. Het eerste systeem maakt gebruik van een waterfilm, het tweede van waterbassins. Automatisering is bij beide varianten mogelijk. De opkweek vindt soms zelfs in meerlagenteelt onder led-verlichting plaats.

Juist vanwege de vele voordelen stimuleren wij als veredelingsbedrijf deze productiemethode. Het past naadloos bij Sustainable Development Goal 12: verantwoorde consumptie en productie. Dat is één van de 17 ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties waaraan wij onze eigen duurzame doelen hebben gekoppeld. Meer dan vijftig voor hydroponics geschikte rassen, teeltbegeleiding, recepten op ons consumentenplatform Love my Salad en nieuwe concepten voor telers, retailers en convenience: onze betrokkenheid gaat ver.

Een voorbeeld van zo’n nieuw concept is de ontwikkeling van hydroponics-slarassen die telers als jong gewas kunnen oogsten. We hebben dit pas gelanceerd als Salanova® Teenleaf. Met dit jonge gewas hebben snijderijen nauwelijks snijafval. Ook daar is dus winst te behalen. Zo maken wij als tuinbouwsector gezamenlijk de productie en consumptie van groente stap voor stap duurzamer.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Instagram: Fatsia Friday

Het is niet alleen Goede Vrijdag vandaag, maar ook Fatsia Friday. Tenminste, als het aan JK Plant uit Honselersdijk ligt.