Uniek: anti-rookcampagne zonder horror

16-04-2018    09:41   |    Goedemorgen

In Florida probeert men een nieuwe strategie als het gaat om anti-rookcampagnes: empathie.

Verschrompelde longen, kapotte baby's, zwarte gaten in kelen, als het gaat om mensen te overtuigen niet meer te roken, mogen de meest afschrikwekkende middelen gebruikt worden. Je hoeft maar op een pakje sigaretten te kijken om dat te constateren. Maar het is niet dat mensen die roken niet weten dat roken schadelijke gevolgen heeft. Dat is vaak het probleem niet.

En dus heeft een reclamebureau in Florida de boel eens omgedraaid. Wat nu als we een anti-rookcampagne benaderen met empathie. Rokers neerzetten als mensen die wel willen, maar niet kunnen? Zou dat werken. Het resultaat is een reeks filmpjes in documentaire-stijl over echte mensen die worstelen met hun verslaving. 

Dat het is het punt met marketing, ook de campagne-marketing: de ontvangers worden steeds minder gevoelig voor brute tactieken als deze lang volgehouden worden. Een switch maken in je boodschap, tone-of-voice en aanpak kan soms juist zorgen voor het bereiken van je doelen. 

Bekijk de filmpjes hier.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

KAS Special: JEM-id

In de KAS Special die onlangs uitgegeven werd, presenteren vijfentwintig tuinbouwbedrijven zich aan de 2500 studenten die wij ons...

KAS Special: Lans

In de KAS Special die onlangs uitgegeven werd, presenteren vijfentwintig tuinbouwbedrijven zich aan de 2500 studenten die wij ons...

BNR: De smaak van Rob Baan

Roelof Hemmen gaat op BNR nieuwsradio elke dag in gesprek met de hoofdrolspelers van de belangrijkste dossiers in Nederland in het programma...