Agrifood-bedrijven spelen creatief in op Brexit

28-03-2019    10:18   |    Goedemorgen

De economische pijn van de brexit laat zich ook voor de Britse uittreding al voelen. Vooral in de export is dit duidelijk zichtbaar. Sinds het referendum in 2016 is de groei van de Nederlandse export van goederen naar het VK nagenoeg tot stilstand gekomen. Dit komt door twee factoren, de daling van het pond ten opzichte van de euro (het ‘valuta-effect’) en afkoeling van de vraag (‘vraaguitval’) bij Britse consumenten en producenten. Dat is te lezen in een analyse van de ING. De waarde van de Nederlandse uitvoer naar het Verenigd Koninkrijk werd in 2018 met 11 miljard euro gedrukt door het valuta-effect. De sterke groei van export naar andere Europese landen verzacht de brexit-pijn tot nog toe. In de landbouw, industrie, groothandel, transport en toerisme zijn de effecten van brexit al voelbaar.

De uitvoerwaarde van agrifood producten naar het VK bedroeg in 2018 bijna € 6 miljard. Sinds 2016 ontwikkelt deze export zich duidelijk slechter dan in de jaren ervoor. In 2018 was sprake van een lichte daling van de uitvoerwaarde. Voor de belangrijkste drie productgroepen (groenten & fruit, vlees en bloemen & planten) is de ontwikkeling nog negatiever. Handelaren zeggen nog nauwelijks last te hebben van lagere afzetvolumes, lagere prijzen spelen wel een rol. Bedrijven in de agrifood-keten zijn bovendien creatief bij het inspelen op marktontwikkelingen. Handelaren vinden indien nodig vaak redelijk snel nieuwe afzetmarkten voor hun verse producten of ze stellen hun productaanbod bij. Dat resulteert bij Britse supermarkten in sommige gevallen in ‘shrinkflation’; om de prijzen gelijk te houden wordt bijvoorbeeld een boeket bloemen met een steel minder verkocht.

Lees de hele analyse bij de ING.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Video: Tomberry

In het Westland worden bijzondere groenten en fruit geteeld. De WOS bezoekt daarom verschillende telers om...