Wat leverden de acties van BBH in 2019 op?

15-01-2020    10:08   |    Goedemorgen

In 2019 lanceerde Bloemenbureau Holland vier shopper activaties als onderdeel van de Bedankt Plant-campagne in Nederland, Duitsland en Frankrijk. De activaties vertaalden de Bedankt Plant-boodschap naar de winkelvloer. Door de resultaten goed te monitoren en te meten, kan de opgedane kennis direct worden geïmplementeerd in de volgende activaties. Bloemenbureau deelt daarom de highlights van de resultaten.

1. Nederlandse bloemisten
In oktober lanceerden we de shopper activatie i.s.m. Nederlandse bloemisten. We werkten samen met Air So Pure, Bab Star, VBW en Waterdrinker Green Trade Center en 400 individuele bloemisten. Het doel? De consument verleiden om meer (Air So Pure) kamerplanten te kopen. De resultaten:

  • 400 bloemisten schreven zich in en betaalden voor deelname.
  • Een storecheck wees uit dat ruim 82% van de winkels actief en op de juiste manier meededen aan de actie, een flink hoger percentage dan bij eerdere shopper activaties bij bloemisten.
  • Een bereik van ruim 400.000 consumenten met online advertenties.
  • Er werden 838 actiecodes online ingevoerd, dit is 9,5% van de uitgegeven codes (bij  vergelijkbare acties is dit gemiddeld3,5%).
  • Kwantitatief onderzoek onder consumenten wees uit dat de doelgroep (Aesthetic Expolorer) de activatie het rapportcijfer 7,2 gaf.


2. Albert Heijn
Ook rolden we in oktober de shopper activatie Albert Heijn uit. De actie vond plaats bij 720 Albert Heijn-vestigingen en was een samenwerking tussen Waterdrinker, Orchidee Nederland, Albert Heijn en Bloemenbureau Holland. Het doel was de consument te verleiden tot de aankoop van een orchidee. De resultaten:

  • Orchideeën Special in Allerhande in een oplage van 2,1 miljoen en een bereik van 4,2 miljoen lezers per maand.
  • Uit kwantitatief onderzoek onder consumenten bleek dat 11% van de consumenten de campagne zagen.
  • De respondenten gaven de actie een rapportcijfer van 6,8
  • Vier van de tien respondenten vinden het aanbod 'gratis pot' aantrekkelijk.
  • De omzetdoelstelling werd ruimschoots behaald!


3. Rewe, Duitsland
In Duitsland vond in november een shopper activatie plaats bij 2.500 Rewe-vestigingen. Ook hier wilden we de shopper verleiden om een orchidee aan te schaffen. Dat deden we samen met Greenyard, Orchidee Nederland en Rewe. De resultaten:

  • Uit kwantitatief onderzoek bleek dat 22% van de Duitse consumenten de orchideeënpromotie hebben gezien bij Rewe, 10% kocht een orchidee.
  • De promotie is door de respondenten beoordeeld met een 6,4.
  • De boodschap kwam helder over, de link met Danke Pflanzen is beoordeeld als goed.
  • Zes van de tien respondenten vinden het aanbod van een gratis orchidee-conditioner aantrekkelijk.
  • Het aanbod was zichtbaar in 20 miljoen folders en met de social media advertenties bereikten we 900.000 consumenten binnen de Rewe doelgroep.


4. E. Leclerc, Frankrijk
In Frankrijk vond de laatste Bedankt Plant shopper activatie van 2019 plaats. In 650 E. Leclerc supermarkten/hypermarkten probeerden we consumenten over te halen een orchidee in hun winkelkarretje te zetten. Dat deden we samen met Greenpartners, Orchidee Nederland en E. Leclerc. De resultaten:

  • Een publicatie met een volle pagina over orchideeën in de 9 miljoen huis-aan-huis folders van E.Leclerc.
  • Kant-en-klare winkelpresentatie op wieltjes met opvallende actiecommunicatie, die inclusief product de supermarkt in werd gereden.
  • 100% van de winkels had het aanbod beschikbaar, waarvan een deel met de volledige winkelcommunicatie.
  • Ook bleek dat het activatie-aanbod bij ieder product gecommuniceerd werd en dat de link met de Merci Les Plantes-campagne duidelijk herkenbaar was.




Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Aanmelden Spring Fair

Voor je het weet is het weer lente! Een periode waarin consumenten hun tuin weer zomerklaar willen maken. De...