Slim en efficiënt werken? Zo doe je dat!

28-06-2019    09:25   |    Goedemorgen

De burn-out is beroepsziekte nummer één in Nederland. Continu bereikbaar zijn en de werkdruk die daarbij komt kijken is een grote boosdoener. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan slim en efficiënt werken, zodat je tijd overhoudt om te ontspannen.

Om stress te verminderen werken veel werknemers met een actielijst. Bij 68 procent van werkend Nederland zorgt dit ook daadwerkelijk voor houvast op de werkvloer. Toch is deze lijst bijna nooit af zegt 62 procent van de ondervraagden. Dit blijkt uit onderzoek van T-Mobile Ondernemen uitgevoerd door Markteffect.

Rick Pastoor, ‘binnenbaas’ van journalistiek platform Blendle en schrijver van GRIP geeft aan dat je door zelf de regie te pakken, je kunt wapenen tegen stress. "Zet je agenda, takenlijst en mailbox slimmer in waardoor er ruimte komt voor grotere plannen en toekomstdromen."

Ga ‘open loops’ tegen
"Velen kennen het gevoel dat ze aan het einde van de werkdag meer stress ervaren dan toen ze die ochtend hun computer aanzetten. Dit heeft in veel gevallen te maken met niet afgeronde taken die nog door je hoofd spoken, zogeheten open loops. Hoe meer open loops, hoe meer seintjes en hoe meer stress," vertelt Rick Pastoor.

"Door vaker heel bewust offline te gaan om te ontspannen en een slimme takenlijst in te richten, parkeer je al die gedachten en acties in een soort tweede brein. Dit geeft rust en focus gedurende een werkdag."

Slimmer leren werken
Zes op de tien werknemers ontvangt van de leidinggevende nooit tips of begeleiding gericht op slim en efficiënt werken. Terwijl daar een wereld te winnen valt. De helft van de werkgevers plant voor zichzelf offline tijd in. Werknemers komen daar niet aan toe of nemen hierin minder snel de regie.
Zo zegt Rick Pastoor dat het best gek is dat we nooit echt hebben leren werken, terwijl werk zo’n belangrijke activiteit in ons leven is. "Het is dus geen aangeboren vaardigheid maar een proces dat structurele begeleiding nodig heeft die, mede georganiseerd door de werkgever, moet worden geboden."

4 tips voor meer grip op je werk
1. Gebruik je agenda niet alleen voor je afspraken, maar reserveer tijd voor je belangrijkste werk.
2. Bewaar nooit meer iets in je hoofd: kies een takenlijst en zorg dat je vanaf nu iedere openstaande taak hierin opslaat.
3. Maak tijd voor e-mail: begin niet je dag met je mailbox, maar reserveer twee of drie blokken tijd in je agenda om je mailbox te verwerken.
4. Reserveer in je agenda elke vrijdag tijd voor een wekelijkse review: een half uur om orde op zaken te stellen en je agenda voor de komende week te vullen.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Instagram: Helpende hand

Anderhalve week geleden legde een verwoestende brand de tribune van TOGB in as. Mustang Demolition helpt de...